Tuesday, January 20, 2009

ZŁY, BRZYDKI, ODSZWEDOWANY

Czego potrzeba człowiekowi po dwóch, trzech tygodniach dziwnego słaniania się ze wzlotami i upadkami, z uczuciem wszechogarniającego lenistwa? Dobrego filmu.

Każdemu będzie w takiej sytuacji pewnie pasował inny... 'Ghostbusters'? Czemu nie. 'King Kong'? 'Driving Miss Daisy'? A może te i wiele innych na raz? Tjaaaa, właśnie z rocznym opóźnieniem obejrzałem 'Be Kind Rewind' Gondry'ego. Nie byłem świadomy nawet istnienia tego filmu, jakiś strasznie musiałem być chyba zajęty zeszłego lutego chyba, może pracowałem dla odmiany... Tak czy inaczej, nie sprawdzałem zbytnio tego tytułu przed obejrzeniem, zobaczyłem tylko w obsadzie Mos Defa i mi wystarczyło.



Nie jestem zbyt wymagający jeśli chodzi o filmy ostatnio, te które mają być super ekstra, a do tego poważne, mnie zwyczajnie nudzą i śmieszą w ten zły sposób. Jedynie 'Milk' daje radę, ale już Clint Eastwood jako stary weteran kontra kolesie w kretyńskim samochodzie?
Może i ma te swoje znaczenia i wszystko to co sprawia, że niby nie oglądamy chały. Ale dialogi są jak z akcji filmu klasy niższej, sceny posklejane... ziewww. Daniel Craig kontra Niemcy i kolaboranci? Media już sieją ferment, a w filmie nawet nie wspominają, że to Polska, czy Polacy, tylko cholerna Bialoruś, niech tam się przejmują. Średni film, napompowany, ale można obejrzeć... Zaraz, nie o tym, nie o tym.

'Be Kind Rewind' jest filmem dla tych, którzy czują lekki obciach oglądając komedie z Sandlerem (nawet duży i nawet jeśli jest tam Torturro), a nie mają siły na Kate Winslet w 'Revolutionary Road', robiącą minę zbitego psa w co drugiej scenie - oscar murowany. Fani Gondry'ego będą usatysfakcjonowani, fani zdrowego rozsądku, przez dłuższy czas - nie. Scenografia i plany, zdjęcia, klimat, Danny Glover, Mia Farrow, Mos Def, dialogi, pomysł - genialne. Początkowe wrażenie, że film jest debilny - mylące. Jack Black - no cóż, gra w tym filmie, ale nawet pasuje.

'Be Kind...' to bajka - zabawna i wzruszająca. To kino o kinie, kino o Was oglądających filmy i kino o cholernej jego magii... Robię się miękki na starość. To jest zwyczajnie kino dobre, bardzo, jak i cała akcja wokół niego.

Dla wielbicieli patriotycznych akcentów - mechanik w filmie: 'Polish or not, she's still a girl.'

No comments:

Post a Comment